شبگردی

در شهر من مردی است که شب ها روی دیوارهای شهر عربده می کشد؛ اینطوری، آآآآآآآآآآآآ

شبگردی

در شهر من مردی است که شب ها روی دیوارهای شهر عربده می کشد؛ اینطوری، آآآآآآآآآآآآ

طبقه بندی موضوعی

سرودی در رسای آگاهی (جامعه شناسی به مصرف کنندگان خود چه می آموزد؟)

مصرف کنندگان جامعه شناسی تمام افرادی هستند که در اجتماع انسانی زندگی می کنند، حال این مصرف کنندگان چه نیازی به این کالا (جامعه شناسی) دارند. جامعه شناسی چه رهاوردی را برای مصرف کنندگان خود به ارمغان می آورد؟ بهتر بگویم جامعه شناسی چه به مصرف کنندگان خود می آموزد؟ برای آغاز تقسیم بندی کار جامعه شناسی مایکل بوُرُوی را که در پست قبل به آن اشاره شد را به عنوان پایه بحث اتخاذ کنیم. همان طور که اشاره شد بوُرُوی چهار نوع جامعه شناسی را بر می شمارد که عبارت بودند از، جامعه شناسی حرفه ای، جامعه شناسی سیاست گذار، جامعه شناسی انتقادی و جامعه شناسی مردم مدار.

جامعه شناسی حرفه ای که من آن را جامعه شناسی دانشگاهی می خوانم به مصرف کنندگان خود که جامعه شناسان و عالمان علوم اجتماعی هستند چه می آموزد؟ اولین چیزی که این نوع جامعه شناسی می آموزد چیزی نیست جز ادبیات جامعه شناسی که منظور همان آشنایی با نظریه ها رایج در این رشته و بررسی آنها و معرفی نظریه پردازان آن می باشد. جامعه شناسی حرفه ای می آموزد که چگونه از نگاه تک بعدی به مسائل اجتماعی فاصله بگیریم و به پدیده ها از زوایای مختلف بنگریم و آنها را تحلیل کنیم. به ما می آموزد که چگونه مشاهده را جایگزین دیدن پدیده های اجتماعی کنیم و همواره یادآوری می کند که پدیده ای که در حال شکل گیری است از عوامل مختلفی به وجود آمده است و در کنار عوامل آشکاری که مشاهده می شود در جستجوی عوامل پنهان آن نیز باشیم. به طور کلی جامعه شناسی حرفه ای به مصرف کنندگان خود می آموزد که چطور می توان با یک پدیده اجتماعی به طور صحیح برخورد کرد.

جامعه شناسی سیاست گذار به مصرف کنندگان خود که مدیران و سیاست گذاران اجتماعی هستند چگونگی رویارویی صحیح با پدیده های اجتماعی را می آموزد و به آنها توانایی تصمیم گیری های به موقع و صحیح را می دهد و می آموزد که همواره پیش گیری بهتر از درمان است و در کنترل و جهت دهی پتانسیل های موجود در نیروهای اجتماعی کمک می کند.

جامعه شناسی انتقادی که همچون وجدان بیدار دو نوع قبلی جامعه شناسی است و مصرف کنندگان آن جامعه شناسی های حرفه ای و سیاست گذار است به مصرف کنندگان خود می آموزد که چگونه "نه" بگویند. و این هوش و ذکاوت را به آنها اعطا می کند که نه را زمانی به کار برند که کارکرد بله را داشته باشد. این نوع می آموزد که کاستی ها و انحرافات را به خوبی تشخیص و جرئت بیان آن را به مصرف کنندگان خود می دهد.

جامعه شناسی مردم مدار که در ارتباط دوسویه ای که با مصرف کنندگان خود قرار دارد، هم از آنها می آموزد و هم می آموزاند. در این ارتباط دوسویه جامعه شناسی مردم مدار در بستری گفتمانی وارد دیالوگی با مصرف کننده خود می شود و به آن می آموزد که چگونه باید اندیشید و عمل کرد. جامعه شناسی مردم مدار آستانه تحمل مردم را در مواجهه با پدیده های اجتماعی بالا می برد و به آنها آگاهی می دهد. آگاهی نسبت به جامعه ای که درآن زندگی می کنند. بزرگترین دستاورد جامعه شناسی مردم مدار آگاهی است که لازمه پیشرفت و اصلاح جامعه به وسیله بدنه خود جامعه می باشد.

  • ابوالفضل جلال

نظرات  (۵)

  • مهران حاج محمدیان
  • خیلی خوب بود. مرسی. فقط در مورد جامعه شناسی انتقادی می خواهم بدانم که آیا آنها همان نوآوران جامعه شناسی حرفه ای نیستند؟ یعنی این افراد اساسا جامعه شناس هستند یا نه؟ مثلا فوکو جامعه شناس نبود، اما نظریاتش برای جامعه شناسی مهم شد و البته این قصه سر دراز دارد و به مارکس و وبر و زبان شناسان و ... هم بر میگردد. اگر جامعه شناسان انتقادی از بیرون جامعه شناسی باشند، آنوقت با پدیده ی خاصی مواجه نیستیم. منظورم این است که بلاخره نظریات در دیگر حوزه ها همواره به رشته های نزدیک کمک کرده و تاثیر گذار بوده. اینکه برخی هم دست آوردهای جامعه شناسان حرفه ای را به زبان مردم بگویند، معمولا توسط جامعه شناسان حرفه ای انجام می شده. معمولا چنین کتابهائی را جامعه شناسان بزرگ می نوشتند. از طرفی دیگر بخشی از جامعه شناسی را معمولا گرایشات کاربردی نزدیک به جامعه شناسی برای سیاستمداران پیاده میکردند. همان رشته های برنامه ریزی شهری و ... . می خواهم کمی به این تقسیم بندی شک کنم. انگار ما جز جامعه شناسی حرفه ای گرایش دیگری نمی توانیم تصور بکنیم، بقیه اش همان حاشیه های جامعه شناسی حرفه ای است که البته همیشه بایستی بدان ها بپردازیم. یعنی ارجحیت همواره بایستی با جامعه شناسی حرفه ای باشد.
    راستی با اجازه تان شما هم لینک شدید جناب جلال.
  • بهرنگ صدیقی
  • این که برای جامعه شناسی مردم مدار فقط نقش آگاهی دهنده قائل شویم مبتنی بر نوعی نگاه از بالا به جامعه است؛ همان نگاهی که دیگر علوم هم دارند- این که شماها نمی فهمید و ما حقیقت را به شما می گوییم. جامعه شناسی مردم مدار اما نگاهی بازاندیشانه (refexive) دارد. به تعبیری دیگر زندگی اجتماعی/ زندگی روزمره برایش فقط موضوع تحقیق نیست بلکه منبع تحقیق هم هست. جامعه شناس مردم مدار در تعامل با مردم می آموزد و می آموزاند. جامعه شناسی مردم مدار قرار نیست از آن چه باید باشد یا حتی از آن چه هست سخن بگوید، بلکه فقط مردم را دعوت به مشاهده اطراف شان می کند تا از این طریق، به تعبیر میلز، رابطه گرفتاری های شخصی شان را با مسائل عام اجتماعی دریابند.
  • ابوالفضل جلال
  • پاسخ به جناب حاج محمدیان عزیز
    در مورد جامعه شناسی انتقادی باید اعتراف کنم که با سخنان شما نمی دانم چه کسی را شما در ردیف جامعه شناسان می دانید. درست است که فوکو جامعه شناس نبود اما بر جامعه شناسی تاثیر گذاشت و بسیاری دیگر که به تعدادی از آنها هم اشاره فرمودین اما مهران عزیز برای تفکر در مورد اجتماع لزوماً نباید جامعه شناس بود و برای جامعه شناس بودن هم لزوماً لازم نیست که جامعه شناس حرفه ای بود. به اعتقاد من تمام افرادی که در یک اجتماع زندگی می کنند حق تفکر در مورد اجتماع را دارند. و در مورد این که فرمودی تنها جامعه شناسی حرفه ای اصل است و دیگر انواع حاشیه های آن این نظر شما است و قابل احترام و من نمی توانم اعتراضی به شما داشته باشم.
  • ابوالفضل جلال
  • پاسخ به استاد بزرگوارم جناب صدیقی عزیز
    ممنون از نگاه نکته سنج و ریز بین شما همان طور که قبلاَ عرض کردم عنوان پست بعدی من در مورد همین نکته است.
    اما یک نکته:
    به شخصه این جمله از هگل را فراوان می پسندم که می گوید "انسان خود آگاهی است" اما در شرایط اجتماعی و محیطی ما برای رسیدم به این خود آگاهی نیاز به کاتالیزوری به نام جامعه شناسی مردم مدار است
    به شخصه جامعه شناسی مردم مدار را همچون برادری بزرگتر (نمی گویم پدر یا مادر که آن نگاه از بالا القا شود) می بینم که دست برادر گوچکتر خود (مردم) را گرفته و اجتماع را به آن نشان می دهد و در این میان خود نیز به ان می نگرد و هر دو می آموزند.
  • ندا قنبری
  • سلام خدمت جلال مستدام

    این وبلاگ هم همانند گفتمان جامعه شناسی ارزنده و پر محتواست / و نکته ی قابل تحسین اینکه : پاسخ انتقاد و پیشنها دوستان داده می شود . و بسیار نیز کامل صورت می پذیرد. به امید توفیق روز اقزون برای شما دوست بزرگوارم.

    ومن الله التوفیق
    پاسخ:
    گفتمان جامعه شناسی عنوان همین وبلاگ است و گفتمان ادبیات عنوان دسته ای از یادداشت های من در باب ادبیات است که در خیابان یک طرفه می توانید مشاهده کنید.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی