سرودی در رسای آگاهی (جامعه شناسی به مصرف کنندگان خود چه می آموزد؟)
- يكشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۸۹، ۱۱:۴۷ ب.ظ
مصرف کنندگان جامعه شناسی تمام افرادی هستند که در اجتماع انسانی زندگی می کنند، حال این مصرف کنندگان چه نیازی به این کالا (جامعه شناسی) دارند. جامعه شناسی چه رهاوردی را برای مصرف کنندگان خود به ارمغان می آورد؟ بهتر بگویم جامعه شناسی چه به مصرف کنندگان خود می آموزد؟ برای آغاز تقسیم بندی کار جامعه شناسی مایکل بوُرُوی را که در پست قبل به آن اشاره شد را به عنوان پایه بحث اتخاذ کنیم. همان طور که اشاره شد بوُرُوی چهار نوع جامعه شناسی را بر می شمارد که عبارت بودند از، جامعه شناسی حرفه ای، جامعه شناسی سیاست گذار، جامعه شناسی انتقادی و جامعه شناسی مردم مدار.
جامعه شناسی حرفه ای که من آن را جامعه شناسی دانشگاهی می خوانم به مصرف کنندگان خود که جامعه شناسان و عالمان علوم اجتماعی هستند چه می آموزد؟ اولین چیزی که این نوع جامعه شناسی می آموزد چیزی نیست جز ادبیات جامعه شناسی که منظور همان آشنایی با نظریه ها رایج در این رشته و بررسی آنها و معرفی نظریه پردازان آن می باشد. جامعه شناسی حرفه ای می آموزد که چگونه از نگاه تک بعدی به مسائل اجتماعی فاصله بگیریم و به پدیده ها از زوایای مختلف بنگریم و آنها را تحلیل کنیم. به ما می آموزد که چگونه مشاهده را جایگزین دیدن پدیده های اجتماعی کنیم و همواره یادآوری می کند که پدیده ای که در حال شکل گیری است از عوامل مختلفی به وجود آمده است و در کنار عوامل آشکاری که مشاهده می شود در جستجوی عوامل پنهان آن نیز باشیم. به طور کلی جامعه شناسی حرفه ای به مصرف کنندگان خود می آموزد که چطور می توان با یک پدیده اجتماعی به طور صحیح برخورد کرد.
جامعه شناسی سیاست گذار به مصرف کنندگان خود که مدیران و سیاست گذاران اجتماعی هستند چگونگی رویارویی صحیح با پدیده های اجتماعی را می آموزد و به آنها توانایی تصمیم گیری های به موقع و صحیح را می دهد و می آموزد که همواره پیش گیری بهتر از درمان است و در کنترل و جهت دهی پتانسیل های موجود در نیروهای اجتماعی کمک می کند.
جامعه شناسی انتقادی که همچون وجدان بیدار دو نوع قبلی جامعه شناسی است و مصرف کنندگان آن جامعه شناسی های حرفه ای و سیاست گذار است به مصرف کنندگان خود می آموزد که چگونه "نه" بگویند. و این هوش و ذکاوت را به آنها اعطا می کند که نه را زمانی به کار برند که کارکرد بله را داشته باشد. این نوع می آموزد که کاستی ها و انحرافات را به خوبی تشخیص و جرئت بیان آن را به مصرف کنندگان خود می دهد.
جامعه شناسی مردم مدار که در ارتباط دوسویه ای که با مصرف کنندگان خود قرار دارد، هم از آنها می آموزد و هم می آموزاند. در این ارتباط دوسویه جامعه شناسی مردم مدار در بستری گفتمانی وارد دیالوگی با مصرف کننده خود می شود و به آن می آموزد که چگونه باید اندیشید و عمل کرد. جامعه شناسی مردم مدار آستانه تحمل مردم را در مواجهه با پدیده های اجتماعی بالا می برد و به آنها آگاهی می دهد. آگاهی نسبت به جامعه ای که درآن زندگی می کنند. بزرگترین دستاورد جامعه شناسی مردم مدار آگاهی است که لازمه پیشرفت و اصلاح جامعه به وسیله بدنه خود جامعه می باشد.
- ۸۹/۰۳/۳۰
راستی با اجازه تان شما هم لینک شدید جناب جلال.